שתף קטע נבחר

מה מסתתר מאחורי וילון מספר 2011?

"אחד נגד 100" לא לבד. שעשועוני האולפן הגרנדיוזיים חוזרים אלינו ובגדול, כאילו הניינטיז מעולם לא הסתיימו. הנה מה שאנחנו עומדים לראות על מסך הטלוויזיה בקרוב

גם בימים בהם "אחד העם 101" לא נכנסת לטבלת הרייטינג השבועית, אחד אחר הוא דייר קבע בטבלה; זהו כמובן אברי גלעד עם "אחד נגד 100" שלו, שעשועון האולפן גדול המימדים שמצליח לכבוש כמעט מדי שבוע את לב הצופים ולהצמיד אותם אל המסך.

 

צפו באולפן "The Million Pound Drop". שובו של האולפן הגרנדיוזי
 

בשנים האחרונות הלכו והתמעטו השעשועונים מסוגו. "מונית הכסף", "נראה אותך", "מישהו בבית" ורבים וכדומה הוציאו את הכסף מהאולפן והביאו אותו עד לבתיהם של המתמודדים, פעמים רבות באדיבותן של מצלמות נסתרות.

 

אבל כעת נדמה שהגעגועים אל "גלגל המזל", הבחירות בין צ'ק או מתנה, או דילמות סביב וילון כזה או אחר, חזקים מתמיד. בזמן הקרוב אנו צפויים לעמוד בפני גל חדש של תוכניות מהז'אנר, כשהקרובות ביותר בהן יהיו ההפקות החדשות של ערוץ 10 וזכיינית ערוץ 2, "קשת".

 

כפי שפורסם כאן השבוע, שתי זכייניות השידור עובדות בימים אלה על שעשועונים הכוללים אולפן מפואר, מנחה, מתמודדים, כסף ובור, שייכנס לשימוש בדרך זו או אחרת אם המתמודדים לא ידעו את תשובותיהם. "ליפול על המיליון" הוא השם שנבחר לשני השעשועונים שאמורים להיות מועברים בשידור חי.


גלעד באולפן "אחד נגד 100". זיהו את הטרנד (צילום: יוני המנחם)

 

כאשר יגיעו הצדדים המעורבים בהפקה לפשרה כלשהי, "משפט שלמה" של עולם הבידור אם תרצו, שתי התוכניות צפויות לעלות לשידור עוד לפני סוף 2010: בערוץ 10 עם ירון ברובינסקי בתפקיד המנחה, בערוץ 2 עם ארז טל, כיום מנחה תוכניות בידור וריאליטי, אך בעבר האיש שעמד מאחורי ולפני "גלגל המזל".

 

במקביל, עובדים בזכיינית הערוץ הנוספת, "רשת", על "המטוס" או "מטוס הכסף" - פורמט שיהיה מעין פיתוח של "מונית הכסף". אורי גוטליב ואילנית לוי הם השמות שצפויים לעמוד במרכז התוכנית, ובמרכז המטוס בדרך לאילת, ולשאול את הנוסעים שאלות טריוויה נושאות פרסים. אמנם מחוץ לאולפן, אבל עדיין בהחלט משחק גדול מימדים.

 

פיתוח התוכנית החל כבר לפני כשנתיים, עם כוונה למכור את הפורמט לחו"ל. גורם בתעשייה סיפר ש"לפתח תוכנית כמו 'המטוס' זו הוצאה מטורפת. רק שלב הניסוי והטעייה, ובהמשך הפיילוט, עלה קרוב לשני מיליון שקלים. הסיפור הזה גם נתקע".

 

עם זאת, פיילוט לתוכנית צולם לא מכבר, וגורמים המקורבים להפקה סיפרו כי היו מרוצים ממנו, והפרויקט עדיין יושב על מדפי "רשת", ולא ברור מתי ייצא לפועל.

 

אברי נגד העולם

גורמים בענף הטלוויזיה ששוחחו עם ynet בימים האחרונים, טוענים שמדובר בטרנד תנודתי, כזה שבא והולך. "הם תמיד היו פה ותמיד יהיו, רק שכל פעם מותחים את הגבולות שלהם עוד קצת", סיפרו.


מטוס מעל אילת. שעשועון בדרך לחופש

 

"בהתחלה הספיק לנו גלגל ושאלות טריוויה, אחר כך השעשועונים נהיו מורכבים יותר כמו 'הכספת' או 'המוח', והיום השואו שמסביב גדל כמו '101 דרכים לעזוב שעשועון' המטורפת, בה המתמודדים קופצים באנג'י אם הם לא יודעים את התשובה הנכונה".

 

גורם נוסף מזכיר כי השעשועונים בעצם נמצאים פה כל הזמן: "גם 'הישרדות' הוא סוג של שעשועון. יש תחרויות, יש פרסים. אבולוציה של הז'אנר. אז היום קוראים לזה ריאליטי, אבל זה פיתוח של אותו דבר בדיוק".

 

כולם גם מסכימים שאנחנו תמיד בפיגור קל אחרי העולם. "מדי פעם יש הבלחה של שעשועון טוב, ואז כולם מתנפלים עליו. 'רשת' היתה הראשונה להביא את הסנונית עם 'אחד נגד 100' שהצליח פחות בעולם, אבל זכה להצלחה גדולה בארץ. התוכנית הצטיינה בגודל התפאורה, האולפן והמשתתפים. אחר כך הגיעה המונית, ועכשיו שעשועוני הנפילה לבור".

 

הכל החל בשביתה

בניסיון להבין מה פתאום חוזרים משחקי הטלוויזיה לחיינו עכשיו, ניתנו לנו מספר סיבות: הראשונה שבהן היתה שביתת התסריטאים לפני כשלוש שנים, אז היו צריכים למלא את המסך בתוכן, ושעשועון שאיננו דרמה מתוסרטת היה הפתרון הראוי. סיבה נוספת היא המשבר הכלכלי שפקד את ארצות הברית והשעשועונים נחשבים לז'אנר זול יחסית, יותר מכל סדרה אחרת. ריאליטי, דרמה או סטיקום.


שביתת התסריטאים בהוליווד. שם הכל התחיל? (צילום: רויטרס)

 

"בארץ לא מצליחים לפתח בידור גדול ונוצץ במחיר סביר", אמר אחד המעורבים בעניין ל-ynet. "קח את 'שבוע סוף': מיליון שקל עלה להחזיר את חבורת הסאטיריקנים הביתה ולקח גם זמן לקהל לאמץ חבורה שכזו. שעשעון שעומד

על 100 אלף דולר להפקה הוא הרבה יותר זול וקל יותר להתחבר אליו".

 

אבל מתי הכי טוב להעלות את השעשועון? כולם מסכימים שמדובר במוצר קייצי יותר, אבל זה לא מדויק. גם בחורף זה יכול לעבוד, ולעבוד טוב. הכל עניין של עד כמה המוצר אטרקטיבי: "אי אפשר יותר לתת לאנשים לבהות במסך ולפתור שאלות, צריך תחכום. לא רק לראות אנשים מתבזים כמו ב'פוליגרף'. לכן שעשועונים שהפכו גרנדיוזיים יותר נהיו הצלחה".

 

אז מה יהיה? "אי אפשר לנבא", מסכימים כולם, אבל בהחלט מזהים את הטרנד שמתפשט על מסך הטלוויזיה בישראל. "יש מקומות בעולם שהם רצים שנים, יש להם רצועה קבועה. אצלנו הכל תלוי במוצר, ולכן מדובר בטרנד שבא והולך".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארז טל. חוזר לשעשועונים
ערוץ 2
לאתר ההטבות
מומלצים